Αυτό είναι το δεύτερο και τελευταίο μέρος του άρθρου σχετικά με την συντήρηση που μπορεί και πρέπει να κάνει ο ιδιοκτήτης κάθε μηχανής. Αν δεν έχετε διαβάσει το πρώτο μέρος μπορείτε να πατήσετε αυτόν τον σύνδεσμο και να πάτε κατ’ ευθείαν εκέι.

3. Φίλτρα
Τα φίλτρα είναι συνήθως οι μεγάλοι αδικημένοι στις μηχανές. Έχω συναντήσει μηχανές με φίλτρα που δεν έχουν ελεγχθεί ποτέ! Κάποια φίλτρα μπορούν να καθαριστούν (συνήθως φίλτρα αέρα και βάκουμ), ενώ κάποια άλλα απλώς τα αντικαθιστούμε (φίλτρα λαδιού – νερού). Το γεγονός είναι ένα: Πρέπει να ελέγχουμε τα φίλτρα τακτικά. Ένα βουλωμένο φίλτρο μπορεί απλά να κάνει ένα μηχάνημα να υπολειτουργεί, όπως για παράδειγμα συμβαίνει στα φίλτρα βάκουμ. Όταν βουλώνουν μειώνεται η δύναμη συγκράτησης των τεμαχίων και το βάκουμ να ζορίζεται περισσότερο απ’ ότι πρέπει χωρίς λόγο. Υπάρχει όμως και η περίπτωση τα φίλτρα να τρυπήσουν και να επιτρέψουν στην σκόνη να εισέλθει μέσα. Εκεί τα προβλήματα συνήθως είναι πιο “ακριβά”. Όπως για παράδειγμα συνέβη στο παρακάτω κεντρικό μοτέρ ρούτερ μιας μεγάλης μηχανής CNC. Το ψυκτικό είχε συγκεντρώσει σκόνη και πριονίδι και καθώς περνούσε μέσα από τις αλουμινένιες διόδους του μοτέρ, έτρωγε τα o-ring. Κάποια στιγμή το o-ring έπαψε να στεγανοποιεί και το ψυκτικό πέρασε μέσα στο μοτέρ καταστρέφοντας έτσι τα ακριβά κεραμικά ρουλεμάν ακριβείας. Τα ξένα σώματα επίσης αυξάνουν την αγωγιμότητα του νερού το οποίο προκαλεί ηλεκτρόλυση στα μαλακά μέταλλα.

Αυτά είναι τα δύο O-ring
Από κοντά φαίνεται το μέγεθος της φθοράς του O-ring και εξηγεί το πως πέρασε το νερό μέσα στο μοτέρ.
Η ηλεκτρόλυση τρώει τα μαλακά μέταλλα και καταστρέφει τις διόδους του νερού

Είναι λοιπόν πολύ σημαντικό να εντοπίσετε όλα τα φίλτρα που υπάρχουν στις μηχανές σας. Τα φίλτρα βάκουμ πρέπει να τα καθαρίζετε σε τακτά χρονικά διαστήματα, τουλάχιστον μία με δύο φορές την εβδομάδα. Τα φίλτρα νερού και λαδιού δεν καθαρίζονται. Πρέπει να ελέγχονται κάθε εβδομάδα για τυχών φθορές ή διαρροές και να αντικαθιστώνται σύμφωνα με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή.

4. Οπτικός έλεγχος
Ίσως το πιο σημαντικό απ’ όλα τα παραπάνω είναι ο οπτικός έλεγχος. Ελέγχουμε για τυχόν διαρροές υγρών ή για λεκέδες που έχουν στάξει πάνω σε επιφάνειες. Κουνάμε τα διάφορα σημεία της μηχανής για να βρούμε χαλαρωμένες βίδες ή σπασμένες κολλήσεις. Το ίδιο κάνουμε και στα έμβολα, τους άξονες των μοτέρ και τα σημεία που εδράζονται σε ρουλεμάν – ελέγχουμε για τζόγο όπως λέμε. Τσεκάρουμε τα λουριά και τις αλυσίδες μετάδοσης κίνησης αν είναι αρκετά σφικτά ή αν χρειάζονται αντικατάσταση λόγω φθοράς. Ελέγχουμε για τυχών τζόγο στους ατέρμονες και τις κρεμαγιέρες. Ελέγχουμε τις διαδρομές των καλωδίων και σωληνώσεων για εξωτερικές φθορές λόγω τριβών. Ελέγχουμε τα κοπτικά για τυχών χτυπήματα ή σπασμένα μαχαιράκια που θα μπορούσαν να προκαλέσουν κραδασμούς κατά την λειτουργία. Με τον καιρό θα μάθετε την μηχανή σας να την “ακούτε” και να την “βλέπετε”. Η έγκαιρη διάγνωση έχει πάντα το μικρότερο κόστος.

Αν ακολουθήσετε αυτά τα πολύ απλά βήματα είναι σίγουρο ότι θα προλάβετε και πολλές φορές θα αποτρέψετε ζημιές που θα σας κόστιζαν σε χρήμα αλλά και χρόνο.